განმარტება მაკროეკონომიკური პროგნოზირების მოდელის შესახებ მიზნად ისახავს პროგნოზირების მეთოლოგიური ჩარჩო იყოს გამჭირვალე.
მაკროეკონომიკური პროგნოზირების მოდელი, რომელიც ახორციელებს ეკონომიკის სექტორების ძირითადი პარამეტრების პროგნოზირებას იყოფა სამი ძირითადი ჯგუფის განტოლებებად: სააღრიცხვო იგივეობები, ეკონომეტრიკული განტოლებები და ტექნიკური განტოლებები.
ბიუჯეტის დეფიციტის მაჩვენებელი გამოიყენება მთავრობის მიერ განხორციელებული ფისკალური ღონისძიებების ძირითადი მიმართულებებისა და ეკონომიკურ გარემოზე გავლენის შესაფასებლად. შესაბამისად, სახელმწიფო ფინანსების არსებული სტატისტიკის საფუძველზე აღნიშნული მაჩვენებლის გაანგარიშებას განსაკუთრებული მნიშვნელობა ენიჭება.ბიუჯეტის დეფიციტის მაჩვენებელი გამოიყენება მთავრობის მიერ განხორციელებული ფისკალური ღონისძიებების ძირითადი მიმართულებებისა და ეკონომიკურ გარემოზე გავლენის შესაფასებლად. შესაბამისად, სახელმწიფო ფინანსების არსებული სტატისტიკის საფუძველზე აღნიშნული მაჩვენებლის გაანგარიშებას განსაკუთრებული მნიშვნელობა ენიჭება.
ფისკალური, ანუ სახელმწიფო ფინანსების მდგრადობა არის სახელმწიფოს უნარი შეინარჩუნოს მისი მიმდინარეხარჯები, საგადასახადო და სხვაეკონომიკური პოლიტიკაგრძელვადიანპერიოდში, სახელმწიფოს გადახდისუნარიანობისათვის საფრთხის წარმოქმნის, ან მისი ცალკეული სახის ვალდებულებებზე და ბიუჯეტით გათვალისწინებული ხარჯების (მ.შ. საპენსიო, ჯანდაცვისა და სხვა) გაწევაზე უარის თქმის გარეშე. მდგრადობის საყოველთად მიღებული განსაზღვრება არ არსებობს. თუმცა მაგალითად, ბლანშარდის მიხედვით (1990) მდგრადობა მიიღწევა მაშინ, როცა მიმდინარეპოლიტიკაზე დაყრდნობით, მთავრობა თავს არიდებს დიდი მოცულობის ვალისდაგროვებას, უფრო კონკრეტულად, მდგრადი ფისკალურ პოლიტიკა გულისხმობსვალი/მშპ თანაფარდობის დაბრუნებას მის პირველად დონეზე.
მაკროეკონომიკური პროგნოზების ფაქტობრივი მაჩვენებლიდან გარკვეული დონით გადახრა პროგნოზირების მეთოდების კომპლექსურობისა და აღნიშნულ ცვლადებთან დაკავშირებული გაუთვალისწინებელი ფაქტორების გავლენით მისაღებად შეიძლება ჩაითვალოს. მაკროეკონომიკური პროგნოზების ხარისხის შეფასება გასხვავებულ ასპექტებს გულისხმობს, თუმცა ქვემოთმოცემული განმარტება ფოკუსირებულია ხარისხის ორ ასპექტზე: თუ რამდენად მისაღებია საპროგნოზო მაჩვენებლების ფაქტობრივიდან გადახრის დონე და მიმართულება.
15-07-2024
საქართველოს პარლამენტის საბიუჯეტო ოფისის ხელმძღვანელი ანდრია გვიდიანი ნიდერლანდების სამეფოს პარლამენტის წარმომადგენელთა პალატის საგარეო საქმეთა კომიტეტის დელეგაციას შეხვდა. საუბარი, ძირითადად, შეეხო საქართველოს პარლამენტის და ნიდერლანდების სამეფოს ფინანსთა სამინისტროს დაძმობილების პროგრამის შედეგებს, რომელიც...
11-07-2024
პარლამენტის საბიუჯეტო ოფისის ხელმძღვანელი ანდრია გვიდიანი და ოფისის თანამშრომლები საქართველოში ვიზიტად მყოფი ტაჯიკეთის სამთავრობო დელეგაციის წევრებს შეხვდნენ. შეხვედრაზე საუბარი ძირითადად დაეთმო საქართველოს ფინანსურ სისტემას და ამ სფეროში მიმდინარე რეფორმებს, პარლამენტის საბიუჯეტო...
14-02-2024
საქართველოს პარლამენტის და ნიდერლანდების სამეფოს ფინანსთა სამინისტროს დაძმობილების პროგრამის ფარგლებში, დამოუკიდებელი ფისკალური ინსტიტუტების შესაძლებლობების გაძლიერების შესახებ კონფერენცია გაიმართა.